onsdag 26 december 2012

Tomtar

Tomtegubbar o gummor

o en del nissar

Jag har en hel del tomtar som kommer fram till julen och tänkte visa några av dem här. De är inte nya för i år utan ett resultat av många års samlande o knåpande då jag har gjort de flesta själv.
Först ut är en virkad tomtefamilj som jag gjort på slutet av -70-talet. Mönstret hittade jag i en tidning och jag virkade flera omgångar och gav bort en del av dem.


Varje jul kommer de fram och börjar nu bli lite tilltuffsade.
 
Denna tomtefamiljen har jag stickat och tror att de är 10 år yngre än förra familjen alltså från slutet av -80-talet. De här kommer också fram varje jul och har lekts med en del under åren.

En stickad tomtenissa kommer här hon har jag stickat i början av -90-talet och hon har blivit lite tuffare i sin klädsel än dom förra. Hon har fått en virkad kjol och en sjal om halsen.
 
Dessa tomtar är tillverkade av lera till julen -94. Min yngsta dotter har gjort dem på lekis och de är både signerade och daterade i botten. Tycker att de är så söta så vi knåpade ihop  några hemma också till den julen, men det är orginalet som är bäst (bara bilden som är lite suddig) och kommer fram till varje jul.
 
 
Denna tomte har jag köpt på en julmarknad för snart 20 år sedan. Den är lite speciell för jag har ett roligt minne från när jag köpte den. Min dotter var med och valde tomte och lokaltidning var på plats och fotograferade så hon kom på bild i tidningen när dom skrev om julmarknaden.
 

Här ovanför är två tomtar som jag sytt, tror att det var från ett mönster som jag köpt från panduro. Tyckte mycket om detta mönster och sydde massor av tomtar i olika tyger efter detta mönster men det är säkert 10 år sedan jag sydde dem nu, på senare tid har det inte blivit så mycket tomtar utan andra julsaker som jag tänker visa i kommande inlägg.

Inga kommentarer: