fredag 21 december 2012

Snabbt julpyssel

Julgran


Idag tänkte jag visa min snabbpysslade julgran. Man tar en liten fyrkantig träbit och gör ett litet hål i mitten med t.ex. en syl. Hålet ska passa till en grillpinne. Limma ev lite så grillpinnen sitter fast ordentligt, spetsen på grillpinnen ska vara uppåt. Måla allt vitt om du vill eller låt det vara omålat, eller måla i en färg som passar till bandet som du tänker använda. Jag målade vitt och strösslade lite glitter på träbiten i botten. Sedan måste man ha ett band som det är en tunn ståltråd i kanterna på, man böjer till bandet i julgransform hur tätt eller glest man tycker blir fint.


När man är nöjd med formen så håller man ihop hela granen och gör ett litet runt hål genom alla lagren i mitten på bandet och sen trär man på det hela på grillpinnen. Sedan delar man på bandet och rundar till det i kanterna och sprider ut jämnt fördelat över grillpinnen. Det hela avslutar man med att sätta någonting i toppen på den spetsiga grillpinnen.
Jag satte en silverstjärna i papp som jag hade. Det går med något annat också t.ex en liten julgranskula eller en liten pepparkaka eller varför inte virka en toppstjärna.


Så här blev min julgran, den ser finare ut i verkligheten!!
Ska se om jag hinner göra ett par stycken till innan jul för jag har några fötter till med grillpinne på, målade och klara för bandet.

Inga kommentarer: