lördag 8 december 2012

Julmarknad

Köpenhamn.


I onsdags var jag och mina döttrar på julmarknad på Tivoli i Köpenhamn. Vi har gjort det till vår årliga tradition att i december ta tåget till Köpenhamn och först gå en runda på Ströget, gå och äta nånstans och sen när mörkret börjar falla gå in på Tivoli på deras julmarknad. 


Det är sååå mysigt med alla lampor och alla dofter med glögg, pepparkakor och spanska rör och så värmen från glöden som finns på en del ställen i stora plåtkar.
I år var det vitt och snöade, synd bara att det blåste en iskall vind också.
Det finns massor av julsaker men vi brukar mest titta och bara köpa nåt litet för att det ska vara lätt att ta med sig hem på tåget.
Dessa julkulor köpte jag i år.

När vi går på Ströget hör det också till traditionen att gå en runda på Systrarna Grene. Jag köpte lite pysselsaker där, pärlor, sidenband, stjärnanis och några bjällror.
 
Jag hittade även denna söta lilla kannan där.
Ska nog plantera en hyacint i den!
 
Hittade också denna lilla glasskål med kupa på Systrarna Grene, hällde i stjärnanisen så länge och det doftar så gott när man lyfter på kupan.
 
Detta året åkte vi hem lite tidigare än vi brukar för att det var så kallt men vi hann ändå med att titta på det mesta tror jag. Det är så skönt att efter en lång dag i Köpenhamn bara kunna sjunka ner i tågsätet och bli uppvärmd igen och efter två timmar på tåget så är man hemma. Tåget gick efter tidtabellen och var hemma på vår station exakt i tid!!


Inga kommentarer: