söndag 30 december 2012

Julbroderier

Julbonader

Jag tänkte fortsätta med mitt "tema" julsaker i detta inlägg också. Julen varar ju till påsk sägs det! Till nyår får räcka för mej men det är ju ett par dagar dit!!
Idag tänkte jag visa lite av mina julbonader.
                                                              Denna har jag fått av min mor som har broderat den. Jag fick den till julen -94 vilket var vår första jul i huset här. Den är broderad i korstygn på aidaväv, ingen jul utan denna bonad eller om den ska kallas vepa. 
 
 
Till vänster en liten vepa som jag broderat för en hel del år sedan, nämligen redan 1971 och den har varit upphängd varje jul sedan dess.  Min mor hade broderat en likadan fast i en annan väv och jag använde hennes som mönster. Min blev lite mindre för min aidaväv var lite tätare.
Här en bonad som jag ärvt efter min mor hon har broderat olika julmotiv på aidaväv. 
 
 
Mina döttrars farmors syster har broderat denna bonad efter en bonad som döttrarnas farmor hade. Den är också ganska gammal. Jag fick den i mitten på -70-talet men vet inte när den är broderad.
 
Här blev det en kavalkad av bonader. Dessa är i alla fall typiska bonader. Den översta har jag sytt, det gjorde jag till första julen vi bodde här.
Den i mitten har min mor sytt, när vet jag inte men minns den från det jag var ganska liten. Den undre har jag hittat på loppis. Tomtarna vid kanterna är broderade men God Helg-texten är tryckt dit.
Tycker om alla och försöker alltid att hitta en plats för dem. 
 
Denna lilla vepa är en kakeldekor sydd som en lång remsa med olika julmotiv
 i fyrkanter. Hittade den bland min mors efterlämnade saker och efter lite tvätt och fläckspray och sedan press-och stryckning blev den så här fin!! Den fick jag såklart hänga upp!
Nu kommer min egenhändigt broderade och sydda bonad. Jag gjorde den till förra julen och hittade mönstret i en Tilda-bok.
"An angel by my side" står det i texten och jag tycker att ängeln är så söt. Lappar i olika jultyg ramar in ängeln.
Bredvid ängeln har jag hängt vita trätavlor med röd text. Texten på tavlorna är en vers av en julsång. Tycker att dom är såå juliga. Hittade dem på Gekås när vi var där och julshoppade.
 
 
Till sist kommer här mina handduksförhänge. Det översta har min mor broderat.
 
 
Detta här under har jag broderat
 
 
 
Tycker mycket om broderade handduksförhänge och har flera stycken utan julmotiv också. Det är därför jag har två handdukshängare i köket, för att kunna använda flera
av förhängena samtidigt.          

Inga kommentarer: