lördag 29 december 2012

Juldjur


Juledjur

Först ut bland mina juledjur blir julmusen. Han är sydd efter ett Tilda-mönster. Han väntar fortfarande på sin fru och sina barn. Får se när de kan bli klara.
 
Sen kommer en gris och en bock.
Grisen har jag virkat efter eget huvud.

Bocken har min dotter virkat efter ett mönster i en tidning.
 
Käpphästar som jag fick i julklapp av ena dottern som stickat dem till polkagriskäpparna.
 
Ett råddjur (eller om det ska vara en ren) som jag köpt på Rusta. Gjort av bark. Såg det när jag var på Rusta och kände att jag ville ha ett. Nu låg det i en låda med två och jag var helt nöjd med ett så jag gav min ena dotter det andra.
 
Och nu kommer jag till det djur som mina barn associerar med mej. Vilket djur kan det vara? Ja egentligen är det ju hund men i juletider är det ett helt annat djur.
Nämligen Rudolf med röda mulen. Rudolf är ju en ren och jag har bara sett en ren på Tivoli i Köpenhamn när vi var där på julmarknaden. Varför Rudolf förknippas med mej är för att jag försökt sjunga sången om Rudolf och jag kan inte sjunga så det lät hemskt och ingen kan glömma det.
Så i fjol fick jag en Rudolf av min ena dotter som hade hittat den på Rusta. Han är gjord av plåt och ganska söt.
 

Inga kommentarer: