torsdag 2 maj 2013

Mormorsrutekofta

Kofta av mormorsrutor

Såg en så himla jättefin kofta på en blogg. Tror att det fanns mönster att köpa men det var bara på engelska och jag vet inte om jag kan få till det då, men jag är tvungen att testa om det kan gå utan mönster. Jag har börjat att virka mormorsrutor och nu har jag fått ihop en del.
Tänkte ha svart som bottenfärg dvs de delar som inte är rutor. rutorna har jag mest gjort i grått och så med lite färg i nästan varje ruta.

Så här ser rutorna ut så här långt:


Här ser det hela mest ut som en filt. Ska bli spännande och se om jag kan få ihop det till en kofta.
 
Så här jättefin är koftan som jag såg.
 
 
 
Jag tänkte ha sex rutor i rad på min för jag tyckte att den blev lite kort med bara fem rutor. Kanske är det virkat med tjockare garn eller kanske ett varv mer på varje ruta det kan göra många cm längre i slutändan.
Eller så är det helt enkelt så att jag måste ha en större storlek.
Hoppas att jag får till en kofta om den blir bra så kommer det en bild så småningom.

2 kommentarer:

Ullebullen sa...

Åh, vad spännande! Jag har aldrig virkat förut, men har fått pippi på mormorsrutor och vill just göra en kofta med huva! Tar tacksamt emot tips!

Ullebullen sa...

Åh, vad spännande! Jag har aldrig virkat förut, men har fått pippi på mormorsrutor och vill just göra en kofta med huva! Tar tacksamt emot tips!