måndag 27 maj 2013

Månadsnalle

Nallebjörn

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.skapamer.se%2Fvirkmonster-amigurumi-manadsnalle&h=AAQFI8rKs

Här hittade jag ett mönster på månadsnallar, tipset på mönstret fick jag genom facebookgruppen Online Virkcafé som jag är med i. Det är många som virkar jättefina saker och lägger upp bilder på sina virkade alster där. Man kan få hur många uppslag på virktips som helst. Denna nalle tyckte jag var ett lite lagom projekt som snabbt blev klart.


Nallen blev 15 cm hög, när jag virkade den i bomullsgarn med virknål 2,5. Det blå garnet är köpt på Gekås och det vita är Tilda-garn.
Som vanligt när jag virkar var jag alltför optimistisk gällande garnåtgången och insåg när kroppen var kvar att göra att mitt blå garn inte skulle räcka. Som tur var skulle nallens kropp vara randig och så fick jag ta ett melerat blått garn till de blå ränderna.

Tycker att han blev fin och ska nog virka fler små nallar. Detta är septembers månads nalle. Så han finns ju i elva olika färgställningar till.
 
Jag har stoppat nallen med vadd ganska hårt, och i kroppen har jag stoppat in två kapsyler som är vända mot varandra och har en knapp i mitten, så att det ska låta lite om honom när han blir skakad. Jag virkade en liten "påse" att stoppa kapsylerna i för att dom skulle hålla ihop utan att jag skulle behöva tejpa dem, tänkte att nallen skulle gå att tvätta då. Kapsyler måste ju vara tvättbara då de suttit på flaskor med dricka och inte rostat då. Tipset om kapsylerna har jag hittat på en blogg, tänk vilka tips man kan få! Har stoppat en bjällra i en del virkade leksaker förut men de rostar säkert om man tvättar dem.



Inga kommentarer: