tisdag 27 november 2012

Godis

Godisrecept

Polkagristyffel

Idag tänkte jag ge er ett godisrecept. Hittade det ifjol i en tidning, det är jättelätt att göra och smakar supergott!! Man behöver bara 3 ingredienser till det och det är ju bra. Detta är det som behövs:

1 påse polkagrisar 150 - 200g
1 dl vispgrädde
200g vit choklad
Jag använde marabous vita choklad men det går lika bra med vit blockchoklad.
 
Du gör så här:                                                                                                      
stöt 100g av polkagrisarna några åt gången så att de blir ordentligt krossade mer eller mindre pulveriserade ska de vara.
Koka upp grädden, passa så den inte kokar över. Ta av från värmen.
Bryt chokladen i bitar och blanda ner i grädden, låt den smälta och rör smeten jämn, blanda sedan i polkakrosset och blanda om.
Låt smeten svalna och sätt den sen i kylskåpet.
När smeten är riktigt kall efter 1 - 2 timmar tar du ut den och rullar kulor.
Kulorna rullar du i polkagriskross med ev lite florsocker i. Du får krossa resten av polkagrisarna till det . Jag fick fyrtio stycken tryfflar av denna satsen.
Förvaras i kylen tills de ska serveras.
 
Jag lade mina tryffelkulor i små pappersformar då de blir lite mjuka om de står framme, men det behövs inte om man bjuder dem direkt från kylen.
 
Hoppas att det ska smaka!!
 
 

Inga kommentarer: