torsdag 22 november 2012

Sovrum

Mer sovrum


Jag hade tänkt visa mer av sovrummet, inte för att det är så stort, men jag har ändå lyckats klämma in en del saker.
Sminkbordet som jag målat syns här både före och efter. Lampan som står på det har jag fixat till, målat foten och klätt av en gammal skärm. När jag tog av tyget ser skärmen ut som en rokokokjol tycker jag.
Jag hittade en röd lampa som jag satte i, den lyser med ett svagt rött sken som är ganska mysigt i allt det vita.
Bredvid sminkbordet står en gammal resväska eller koffert. Tänkte ha juldukarna i den efter julen.
Sen måste jag visa mina kuddar som jag har på sängen.
 
Den här kudden har jag fått av min faster. Kudden har varit min farmors, någon har vävt den till henne, 1902. Min farmor hette Agda Ingeborg och hennes namn står invävt i kudden. Det syns lite dåligt på bilden men mitt på kudden står "Agda". På baksidan står det invävt 1902. Då var min farmor 4 år gammal.
 
 
Efter att jag fått denna kudde av faster var jag på en loppmarknad och döm om min förvåning när jag hittade ett likadant kuddfodral där, fast på detta fodral stod inget namn och inget årtal. På framsidan stod det istället "minne". Ja min kudde är ju verkligen ett minne från min farmor och den andra kudden var jag tvungen att köpa, mönstret är detsamma och storleken densamma. Lustigt sammanträffande tycker jag.
 
Det står minne på kudden till höger kanske lite svårt att se på bilden.
 
Jag har även ett pyjamasfodral på sängen, det har jag också hittat på loppis, tycker att det är så gulligt. Det är en flicka och en pojke broderat på det och så står det "God natt"
 
Tänkte också visa min taklampa som såklart är köpt på loppis. Ja jag köpte den till min dotter men när hon inte använde den så fick jag den tillbaka.
 
 
Här nedanför syns lampan och mina gardiner, tycker att det röda i lampan gör sig bra till de vita gardinerna.
I korgstolen sitter min nalle som  jag fick av min  mor när jag fyllde 25 år så den börjar bli ganska gammal nu.
Gardinlängderna har jag köpt på Gekås för några år sedan och den virkade gardinen som hänger under kommer från en loppis. Gillar rosenmönstret i den, det syns inte så bra här men om man vet att det är rosor så ser man det.
Provdockan är från Netto och kuddarna som syns lite har jag sytt av gamla broderade dukar.
 
På ena väggen har jag hängt upp dopklänningen som jag virkat och som mina barn och barnbarn är döpta i. Tycker att det är synd att hänga undan den utan har den framme för att se på den då och då. Sist döptes min dotterdotter i den så det är rosa band i den nu. På de vita banden har jag broderat in alla de döpta barnens namn.
 
Och sist men inte minst måste jag visa en sak som man alltid har (och jag verkligen behöver) i ett sovrum. Ja såklart en väckarklocka!!
Så här ser vår ut:
 
Detta är min sambos fars gamla klocka och den går som ett urverk! Den tickar och ringer som bara den man kan inte undgå att vakna om man sover aldrig så hårt.
 
Inser när jag läser detta inlägg att det mesta jag har här är ärvt eller från loppis och det känns riktigt bra. Jag har bara saker som jag tycker om och de flesta har en historia.
 
 
 

Inga kommentarer: