tisdag 13 november 2012

Träkäpp

Pinne i kökstaket


Kom att tänka på att jag inte har visat pinnen som jag hängde i kökstaket! När min skänk i köket var klar så ville jag hänga upp lite mest gamla grejor över den. Jag vet inte vad man ska kalla ett sådant arrangemang men jag hängde upp en träkäpp, hängde i lite krokar och sedan var det bara att hänga på diverse prylar.

 
En gammal mjölkspann likadan som den vi hade hemma när jag var liten, vi hämtade mjölk i stallet i den. Två mått i zink, ett litermått och ett decilitermått. En liten färgglad kakburk som jag fått av min dotter, sedan ett "ställ för varma kärl", ett gammalt rivjärn och så en korg med gamla kakformar. Brödkorgen är det enda som är nytt (förutom kakburken) och den är köpt i Ullared. Längst bort i bilden kan man skymta en Marabou bakpulverburk i plåt den har jag hittat hos mina föräldrar. Bakpulverburken ligger i en nätkorg i tre våningar som även innehåller servetter,  muffinsformar och gamla mandelmussleformar.

Till vänster på denna bild kan man skymta min gamla handdrivna visp, man vevar och vevar och vips så är grädden vispad!!


 
Som syns på dessa bilder så har jag inte målat taket än men så snart lusten kommer så ska det bli gjort.
 
Detta struvjärn hänger också på träkäppen. Jag har hittat det på loppis alldeles nytt och oanvänt är det, lapparna hänger kvar på det och det är "Nils Johan" som tillverkat det. På lappen står ett recept på struvor och det finns tre olika former på järnen så att man kan göra olika struvor, fjäril, fyrklöver eller svamp. Får se om jag testar det till jul då jag brukar göra struvor.
 
 
 

 




Inga kommentarer: