måndag 22 oktober 2012

Julpynt

Snart är det jul

I fjol hittade jag mönster på stickade julkulor i en tidning och då stickade jag två kulor. Tyckte att de blev fina och visade dem för min dotter som också tyckte det. I julklapp blev jag sedan överraskad med hela boken med mönster på 55 st olika kulor.


Nu har jag stickat några av dem och ska se om jag hinner sticka några till innan jul. Har ju förstås en massa andra projekt på gång som ska vara klara före jul.




De är lite pilliga att sticka då man stickar dem på strumpstickor, men värda det jobbet när man får dem klara tycker jag.
Nu har jag stickat kulor nummer 7, 32, 39 och 43. Om man stickar dem i andra färger än i bokens förslag så kan det bli oändligt många olika. Jag stickade kula nr 39 med ett grått ankare istället för rött som det var i boken. Man kan också sticka dem i tunnare eller tjockare garn och får då olika storlekar på kulorna. Kulorna med hjärtan (nr 32) var de som jag stickade i fjol, då använde jag ett lite tunnare garn. Det är därför som de kulorna är lite mindre.
Nu har jag börjat på kula nummer 34 där mönstret  är en ängel, denna gången har jag tagit lite tunnare stickor för att se hur de blir då.

Inga kommentarer: