söndag 21 oktober 2012

Babykofta

Snabbstickat


Förra veckan så hittade jag en uppmaning i en tidning ( Hemmets Journal) där stod det "sticka och skicka" . Jag var såklart tvungen att kolla upp vad det var. Jo man ska sticka en babykofta, babymössa eller babyfilt. Ja man får sticka allt eller många av varje om man vill det, det går även bra att virka. Man har fram till 1:a december på sej att sticka sedan skickar man in babykläderna till: Human Bridge
                                        570 15 Holsbybrunn
Kläderna ska delas ut till nyblivna mammor i Zambia som tar sig till sjukhusen och föder sina barn. Babykläderna är en bidragande orsak till att mammorna vill åka till sjukhuset och väl där får de en säkrare förlossning.
www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Sticka-ochskicka/ kan man läsa mer om projektet.
Jag har nu stickat koftan som det finns ett mönster till på den sidan. Koftan kallas för 5-timmarskoftan, antagligen för att det tar ca 5 timmar att sticka den.
Så här ser den ut i min tappning.
Min provdocka fick agera modell och då ser koftan ut såhär:


'
Ljuset var olika så det ser ut som olika koftor men det är samma och färgen är gammalrosa. Garnet heter Helén och jag har köpt det på Rusta.
Jag valde att sy knappar i koftan.
Nu får vi se om jag får fart och stickar en mössa till också och kanske virkar en filt, det är ju  mer än en månad kvar innan kläderna ska vara inskickade, så chansen finns!!
 
Om man laddar upp en bild till Hemmets Journal på det man stickat så är man med i en tävling och kan vinna presentkort.

Inga kommentarer: