lördag 8 september 2012

Loppis

Veteranmarknad och loppis.

Idag har jag och sambon varit på marknad, ingen vanlig tingeltangelmarknad utan en veteran- och loppismarknad. Ja alla vet väl vad en loppis är: man kan sälja och köpa gamla eller nyare begagnade saker. Vad en veteranmarknad är kanske inte så många vet, men det är en marknad för mest gamla mer eller mindre begagnade bildelar. Ja jag brukar kalla det för skrotmarknad till min sambos stora förtret. Jag följde med idag för jag tycker att det är kul med loppisar. 4.30 fick jag upp imorse för man måste vara tidigt på plats för att hitta godbitarna (de bästa skrotdelarna alltså) enligt sambon.

Idag var det xtra spännande för min sambo skulle sälja lite också om det gick. Han hade i förväg samlat ihop en del skrot och så lite loppissaker.
Igår kom jag att tänka på en lampa som min dotter hade i källaren och som hon hade velat sälja tidigare men inte gjort. En orange plastlampa från kanske 60-talet. Dottern köpte den på en loppis när hon flyttade hemifrån för 15 år sedan.
                                     Här ser vi lampan avdammad och redo för loppisen!!

Efter lite rotande i sin källare hittade hon den och så tog vi med den idag. Lampan kom att väcka uppseénde och efter en del förhandlande så sålde en stolt sambo den för 30 ggr insatsen. Tänk att en orange plastlampa kan stå i källaren och stiga i värde :-)

Inga kommentarer: