tisdag 11 september 2012

Kaffeservis

Bellmanservis


Igår skrev jag om min bellmanservis, tänkte visa hur den ser ut idag.

 Mina föräldrar hade en kaffeservis som togs fram vid högtidliga tillfällen som födelsedagar, konfirmationer och liknande. Tror att min far fick den i 30-årspresent. Servisen har en blå dekor som kallas Bellman, det är en bavaria-servis.

 Dekoren är olika bilder med Bellman sittande eller stående, ofta med en luta och så en dam. Eftersom jag förknippar denna servis med kalas så tycker jag att den är så fin. Minns att min mor var så rädd om den att hon alltid skulle diska den själv, eftersom min far diskat en gång och då slagit sönder en kopp!!

En dag när jag var på en loppis hittade jag 12 koppar 12 fat och 12 assietter av denna servis, och var såklart tvungen att köpa den. Senare har jag hittat kakfat, sockerskål, gräddkanna och även små askfat med denna dekor. Tänker att jag ska använda den vid högtidliga tillfällen.

Nu letar jag efter kaffekannan på varje loppis jag är. Jag tror ju att det måste finnas en kanna till servisen, det brukar det finnas till kaffeserviser.

Min far samlade lite på kaffekannor men en till denna servis hade han inte. Jag har hittat enstaka delar på tradera men ingen kanna än så länge iallafall!



Så nu efterlyser jag en kaffekanna med Bellman dekor!! Är det någon som har en eller vet var jag kan hitta en så hör av dej.

                                  Som syns på dessa bilder är det lite olika motiv.

 

Här syns Bellman sittande med lutan. Runt kanten på alla servisdelar finns det en gulddekor.

Hoppas någon sett kannan. Berätta det gärna isåfall så jag kan få veta säkert att det finns en. Skulle bli sååå glad !!
 
 
 
 

4 kommentarer:

Rebecka sa...

Hej !
Googlade lite på bellmanservisen och hamnade på din blogg. Jag köpte en kaffekanna av denna servis, jättefin ! Så det finns kaffekannor !! Du vet möjligtvis inte vilket år de är gjorda eller lite info om dem? Hade vart kul att veta lite :)
Mvh /Rebecka

Anonym sa...

Hejsan! Jag har exakt samma servis, har köpt det på loppis med :) Vet du kanske vilket år de är gjorda eller deras värde? Jag blev väldigt intresserad nu efter att jag läst ditt inlägg!
Mvh Mima

Unknown sa...

Hej. Servisen måste vara från 50-talet eller slutet på 40 då min far fick den i 30-årspresent 1951. Jag tror inte att den är så mycket värd då jag köpt extra delar på loppis för runt 100kr. Men kaffekannan har jag inte hittat än så vet inte vad den kan kosta men kanske 300-400 skulle jag gissa.

Lotta 69 sa...

Hej! Jag har en Bellman kaffeservis med 11 koppar, 12 kaffefat, 12 assietter, kaffekanna, sockerskål och gräddkanna. Den är i mycket fint skick och är till salu för 2000 kr. Jag säljer den i en omgång, inte i delar.

Med vänlig hälsning

Lotta Lundell