lördag 8 september 2012

Kökssoffa

 

Min nygamla kökssoffa

För ett tag sedan hade min sambo ett hus uthyrt, när hyresgästen flyttade så lämnade hon kvar en gammal kökssoffa och en del andra saker! Det mesta fick min sambo köra till återvinningscentralen, men denna kökssoffa ville jag behålla.
Tänkte att jag kunde måla och fräscha upp den.
                                 Så här såg den ut innan jag fixade till den.
Här är den slipad och putsad av min svärson, för jag tänkte först ge soffan till min dotter. Men hon hade inte riktigt plats för den och då fick jag den tillbaka, jag hade tur att min svärson redan hunnit slipa den innan de kollade om den passade in!!
Sedan målade jag den och sydde en ny dyna. Jag sydde även kuddar att ha i den. Kuddarna sydde jag av bonader med tänkespråk som jag köpt på olika loppisar.


Så här ser den ut nu med nysydd dyna och full med kuddar. Kudden i mitten med den lilla stugan har jag inte köpt på loppis utan den har min mor sytt för många år sedan. Den fanns upphängd på väggen i mitt barndomskök. Jag fick vika bonaden så att texten kom på baksidan annars hade kudden blivit för stor. Men jag har sytt den så att den går att återställa om jag skulle vilja det.

Såhär ser kudden ut på framsidan och på baksidan står det inbroderat;

                                 välkommen är varje gäst

                                 såväl i vardag som till fest !

Jag trivs jättebra med min ny/gamla kökssoffa, i dess mage har jag kunnat gömma undan mina sparade inredningstidningar och en del annat  :-) och det är ju alltid välkommet med xtra förvaring!

Inga kommentarer: