söndag 24 mars 2013

Tekanna

Spetsvirkad tekanna med rosor.

Nu har jag virkat igen. Ja rubriken antyder ju att jag virkat en tekanna men det är bara ett överdrag till kannan som jag virkat.
Såg på en blogg en tekanna som fått ett så fint virkat överdrag och eftersom jag hade en tekanna som inte var så fin så fick den bli modell. Virkade ett överdrag till kannan på fri hand d.v.s. jag provade efterhand som jag virkade så att överdraget skulle passa.
Virkade med vitt bomullsgarn och i ett spetsmönster, jag virkade även in pipen på kannan. Vid handtaget gjorde jag överdraget öppningsbart så att jag kan ta av det och tvätta det när det behövs.
Eftersom min tekanna saknar sitt lock brukar jag använda den som blomkruka och nu passade det så bra att ha pärlhyacinter i den.
Så här blev den:
Nu tyckte jag att kannan blev fin fast lite färglös.
Lite virkade rosor hjälpte upp det hela.
Och så här fin blev den då!
Jag har en tekanna till så tror att jag ska virka ett överdrag till den också.
 

Inga kommentarer: