onsdag 9 april 2014

Påskvirkat

Virkat Påskägg

Förra året hittade jag ett mönster på ett vitt spetsvirkat påskägg, tänkte redan då virka ett par stycket till mitt ris, men det är först nu som jag gjort det.

 Mönstret hittade jag i tidningen "101 Nya Ideér".

Det är inte så många varv till ägget så det går snabbt att göra. När ägget är färdig-virkat ska man stärka det i sockerlag. Jag tog lika delar vatten och strösocker som fick koka upp och sen svalna. En liten ballong stoppas i ägget och blåses upp, doppa ägget i sockerlagen så allt blir genomfuktat, häng sedan ägget på tork och låt det torka ordentligt. Torkningen kan ta ett par dagar, så det är bara att vänta men sedan sticker man hål på ballongen och petar ut den ur ägget.
                                              Och så här fina blir de!



Har knåpat ihop fyra stycken än så länge, jag har virkat äggen i Red Hart Miami och använt virknål nummer 3.
Äggen blev nio cm höga och sex cm i diameter.
Lite större än vanliga hönsägg alltså.

Inga kommentarer: