onsdag 16 januari 2013

Snabbfixat pyssel

Fågelmat


Nu har det blivit snö och kallt här igen och då måste man (tycker jag) tänka på småfåglarna, de måste äta mycket för att klara kylan och de har bara några få timmar på sig. De hittar bara mat medans det är ljust och det är ju inte så många timmar om dagen som det är det. 

Jag såg ett tips i en tidning på hur man gjorde egna talgbollar till fåglarna och det har jag testat.
Hemmagjorda talgbollar i mjölk-och gräddpaket.


Man köper ett paket med kokosfett 500 g finns i kyldisken och en påse vildfågelfrö, sedan smälter man fettet och häller upp det i en mjölk- förpackning. Innan fettet stelnar häller man i fågelfrö, jag hällde i ganska mycket. På bilden syns nästan bara solrosfröna men det var blandade frö i påsen, det var bara så att solrosfröna flöt upp och lade sig överst.
När det hela stelnat tar man bort kartongen eller delar av den och hänger upp fröklumpen i ett träd.

Jag har ett körsbärsträd utanför mitt köksfönster som jag hängde klumparna i. Har såklart ett fröhus också upphängt i trädet. Jag har även hängt upp några äpplen.
Jag sitter sedan inne i köket och tittar på fåglarna som äter av min upphängda mat.
Är inte så bra på de olika fågelarterna men dessa är i alla fall blåmes överst och så talgoxe under.
 
Och här en blåmes till som äter på andra klumpen. Fotona är inte så bra då jag har tagit dem igenom köksfönstret.
Måste också påpeka att om man börjat att mata fåglarna så ska man fortsätta tills det blir barmark och plusgrader. Fåglarna vänjer sig vid att hitta maten här och letar ingen annanstans så om man slutar svälter de ihjäl. 
 
Till sist kan jag inte motstå att ta med nästa bild som visar hur körsbärsträdet ser ut om ett par månader!!
 

 
Ser härligt ut och snart snart är vi där
 och lite längre fram kommer dessa små godingar.
 
som vi oftast får dela med fåglarna!!
 

Inga kommentarer: