lördag 19 januari 2013

Köket

Julen städas ut

Här har snart spåren efter julen sopats bort, endast granen är kvar ett par dagar till. Den har såklart börjat få nya skott i grentopparna och då tycker jag synd om den som försöker få vara kvar men ändå kastas ut.
Jag brukar klippa ner den på plats med en sekatör och packar alla grenar i en säck, så har jag bara stammen kvar, sedan sätter jag ut allt på trappan så tar min sambo hand om den och gör den till badvatten, alltså eldar upp den i vår vedpanna.
Tänkte visa en av våra andra eldstäder idag. Den är mindre än vedpannan och i den får man elda små vedträn.
Det här är vår köksspis, vi eldar i den när det är kallt ute, om strömmen skulle försvinna vilket den gör ibland här på vintern och ibland eldar vi bara för att det så mysig när det sprakar hemtrevligt i spisen.

 En del av min emaljsamling syns på spisen. Både emalj sakerna, munkjärnet och plättlaggen har jag fyndat på loppis. Ja även kakburken som är en "trinett" och såklart kaffekvarnen som står bredvid spisen. På golvet i hörnet syns det en liten mjölkspann i emalj.
 
Här hänger mina fyndade kökshanddukar med monogram.
 Hittade dem broderade med mina initialer så det var helt klart att jag skulle ha dem!!
Brukar ha dem hängande här på spisstången när inte spisen används. Denna stång saknades på spisen när vi flyttade hit men min sambo tillverkade denna och den blev jättebra, det ser ut som den alltid suttit där. Spiskroken till vänster har jag fått av min mor som hittat den på loppis, var annars.

Denna hänger över spisen då jag inte har någon spiskåpa. Själva hyllan har jag köpt på Ikea och här har jag samlat en del emalj.
Måste även visa min emaljvåg den hittade jag på Degeberga antikmarknad för några år sedan. Den är som ett barndomsminne då vi hade en likadan när jag var liten.
 
Sist kommer det en bild inte på någon emalj utan på denna vårblomma som jag hoppas snart ska dyka upp ute också då jag satt en del sådana vårlökar.
Det är en pärlhyacint som står i en loppad liten kanna. Pärlhyacinten är en så söt blomma tycker jag, denna är dock inte äkta utan en konstgjord men jag tycker att den är så verklighetstrogen. Jag plockar fram den varje år efter jul och den står i mitt köksfönster tills mina Mårbacka pelargonier börjar blomma då åker den in i ett skåp och vilar sig till nästa år.
 

Inga kommentarer: