måndag 28 januari 2013

Inneskor

Tovat

Jag har länge velat testa att tova, sticka i ull och sen tova i tvättmaskinen. Jag hade två härvor Lovikka-garn och av det stickade jag.

Jag lade upp 40 maskor på stickor nr 5 och stickade slätstickning i 40 varv. Därefter delade jag upp maskorna på strumpstickor nr 5 och stickade runt med räta maskor i 20 varv sedan minskade jag.
 stickade 3 räta maskor sedan 2 ihop hela varvet,
 nästa varv utan minskningar.
Sedan 2 maskor  stickas och 2 maskor ihop hela varvet
därefter 1 varv utan minskningar
sedan stickas 1 maska och 2 ihop hela varvet
1 varv utan minskningar
nästa varv 2 maskor ihop hela varvet
sedan tar man av garnet och drar tråden igenom kvarvarande maskor.
Sedan stickas en likadan till.
 
Här är första klar och den andra på g.
När båda är klara syr man ihop dem bak i hälen.
På bilden under ser man mina stickade Lovikka-tofflor ihopsydda och klara för tvättmaskinen. Lade i apelsiner för man ska kunna jämföra före och efter tvätten.
Tvättade dem på 80 grader ihop med några lakan.
 
 
Så här blev de efter tvätt och torkning. Jag körde dem i torktumlaren tills de var halvtorra, sedan fick de självtorka.
 
De blev lite stora för min fot men tänkte sy ihop dem lite och då tror jag dom ska passa perfekt.
 
Tänkte också brodera lite, får se om jag kan få till någon blomma på dem.
Tror att jag ska köpa mer ullgarn och sticka fler par men ska då ha lite mindre maskor, kanske 35 maskor och 35 varv istället.
 
 
 
 

Inga kommentarer: