lördag 2 augusti 2014

Virkad sjal

Snäckskalsmönstrad sjal

Oj oj hela juli månad bara försvunnit utan att jag lagt in något här, men det betyder såklart inte att jag inte gjort något. En sjal i snäckskalsmönster har jag virkat. Fick lite olikfärgat garn när jag fyllde år och tyckte att det skulle passa till en sjal. En riktigt somrig sjal blev det. Jag hade lite vitt garn som jag virkade varannan mönsteromgång med.
Detta garn använde jag:
Garnet i mitten fick jag två nystan av, det vita med lite silverglitter i hade jag sen förut och det lurviga rosa/vita har jag köpt på Rusta och inte använt förut. Virknål nr 3,5 och nästan två nystan Peekaboo garn och två nystan vitt Krabat gick åt. Det lurviga garnet virkade jag bara runt kanten så det gick inte åt så mycket.

Elva mönsteromgångar blev det och så här ser sjalen ut. Jag har inte blockat den på
bilden och får se om jag ska göra det, tycker att virkningen blir så platt ibland när det blivit blockat och vill hellre ha lite liv i.
Min provdocka fick komma ut i det gröna och visa upp sjalens fram o baksida.
Sjalen blev 63 cm lång i ryggen och 140 cm bred.

Jag har virkat detta mönster en gång förut och tycker att det är lätt att följa och blir så fint och vill man ha sjalen längre är det bara att virka några mönsteromgångar till eller använda tjockare garn och virknål. Likadant om man vill ha den mindre så kan man ta tunnare garn och mindre virknål eller sluta tidigare. Mönster blir lika fint vilket man väljer. 
 

Inga kommentarer: