torsdag 17 oktober 2013

Höstrosor

Höstpyssel

Nu är det verkligen höst och just nu är nog finaste tiden på hösten. Löven singlar ner och far runt i luften i alla fina höstfärger, När solen ibland tittar fram så värmer den så skönt fortfarande och sen har vi doften av höst. I alla fall när solen är framme, vädret är klart, luften är krispig då känner man verkligen att det är höst och den är helt underbar.

Men inte just idag då hösten visar sig från andra sidan, det blåser, det regnar och det blir inte riktigt ljust på hela dan. Man får göra bästa möjliga en sån här dag också, sitta inne och virka med ett doftljus tänt och så en kopp kaffe och en kanelbulle till det. Skönt det också på en höstdag.
Jag har pysslat lite som jag tänkte visa nu, kan ju inte bara virka hela tiden, bara nästan!

Vad kan detta vara tror ni?
.
Ja helt rätt en höst-ros.
Kanske inte var så svårt då det var det jag kallade detta inlägget för.
Såg dessa blommor redan ifjol men då hade redan alla löv blivit bruna, nu finns fortfarande olika färger på bladen.
Så ut och plocka!! Bäst blir de med lönnlöv då dessa skiftar mest i färg och är ganska stora.
 

Man viker lönnlöven på mitten och rullar dem sedan runt runt till lagom rosstorlek, lite som med marsipanrosor. Det gick åt cirka  tio blad till varje ros.
När rosen var lagom stor så virade jag en bit ståltråd hårt utanpå sista bladet. Här har jag satt ihop tre rosor till en bukett, jag stack in en grillpinne i rosen sen virade jag lönnlövets skaft runt om grillpinnen och fäste med lite ståltråd. Ett grönt blad från ormbunke fick vara med i buketten.
Jag plockade många löv så nu svämmar huset över av rosor som doftar höst.
 
Funderar på om rosorna skulle hålla sig fina längre om jag sprayade dem med hårspray?
Måste nog testa på en ros iallafall så vet man till nästa höst!!
 
 

Inga kommentarer: