torsdag 17 oktober 2013

Cirkelvirkad kofta

Flick-kofta

En kofta till mitt barnbarn har jag virkat. Först virkade man cirkeln till ryggen, många olika färger var det. Enligt mönstret skulle koftan bli rosa men mitt barnbarn tycker om lila så det fick det bli. 

Här har cirkeln blivit klar och jag har virkat några varv på volangen.
 
Så här ser koftan ut framifrån. Jag skulle förstås haft en enfärgad t-shirt under när jag fotograferade så hade det synts bättre hur framsidan ser ut. Jag delade framstycket och sydde i knappar, enl. mönstret skulle den vara hel fram och då kallades den för tunika.
 
Här den färdiga baksidan.
 
Jag har virkat den efter ett mönster som jag hittade i "Hemmets Journal"
 
 




















Såhär såg den ut i tidningen, rosa bottenfärg. Det är ju fint det också. Min dotterdotter blev så fin i sin lila kofta.
Glömsk som jag är så missade jag naturligtvis att fotografera "min" kofta på barnbarnet när hon testade den, men den passade jättebra fast att jag inte provat den på henne en enda gång under virkningen. Koftan var rolig att virka och det gick ganska snabbt så jag kan verkligen rekommendera den.

Inga kommentarer: