tisdag 16 april 2013

Kuddar

Somrigra marina kuddar

Nu har det blivit lite vårlikt ute och man kan tänka att det kommer en sommar. Så nu har jag lagt in en högre växel på mitt tjat om att göra vårt uterum klart, får se om det hjälper.


Jag har i alla fall sytt nya kuddar till uterumssoffan.

Jag tänkte att det skulle bli ett uterum i marin stil. Rött, vitt och blått. Håller på med att sy ny klädsel till dynorna i dessa färger.
När Jotex vårkatalog kom så hittade jag ett fint tyg i marin stil som jag tänkte ha som gardiner. Jag köpte ett 5-meterklipp av det tyget.
 Det var olika marina tryck på en vit botten.



 Jag klippte ut ett par av dessa motiv och sydde fast på mina kuddar. Kuddarna sydde jag först av tre olika jeanstyg (återanvändning av gamla jeans) i rött och blått, så bakgrunden blev randig.
 Innan jag sydde ihop kuddarna sydde jag på motivet.
 Till baksidan använde jag en gammal jeansskjorta.
 
 Runt om kuddarna sydde jag på en snodd i sömmen. Den sydde jag dit förhand. Tänkte att jag skulle haft en större snodd av rep men hade ingen hemma och kunde inte vänta med att få kuddarna färdiga.
                                              På denna bilden syns snodden !
 
Här har vi en bild på baksidan av kudden. Jag har som sagt använt en gammal jeansskjorta. Man klipper bort knappkanten med sömsmån från framsidan av skjortan sedan klipper man till två bitar från baksidan av skjortan som ihop ska räcka till baksida till kudden. Knappkanten syr man sedan fast en på varje bit och vips kan man enkelt öppna och stänga kudden.
Har sytt kuddar förut med baksida av gamla skjortor(måste inte vara jeansskjortor, funkar lika bra med skjortor med vanliga knappar), tycker att det blir så bra, och är enkelt att sy, bästa sättet av återvinning av skjortor också.
Jag har en del gamla jeansskjortor så kan nog få ihop ett par kuddar till, måste bara kolla så applikationstyget räcker till gardinerna först, skulle ju vara lite snopet om jag sytt kuddar och tyget inte räcker till gardiner.
 

Inga kommentarer: